Förra året hände något som fick mig att åter tycka att isfiske är kul, och det kan jag tacka bra vänners tjat och gnat för…

För er som läste inlägget om hur det kom sig att jag fullkomligt började hata att isfiska, så kommer här uppföljningen. Den handlar om rena rama väckelsen, och är en total omvändning i mitt sätt att se på vinterfiske. Visst har jag fuskat då och då genom åren och borrat hål i lite isar här och där, men jag har liksom aldrig riktigt fått tillbaka den där känslan av att det är kul på riktigt. Inte förrän det här hände!

Inlägget nedan är kopierat från min privata blogg på a-swedefising.com, och längst ner på den här sidan finns en länk till orginalinlägget.

Dom är vackra dom där Rödingarna
Rödingen är en otroligt vacker fisk! Lika vacker som den kan vara svår att truga till hugg!

Fjällfisket blev en tripp i minnenas allé

Att efter mer än 30 år åter besöka de vackra fjällen i Grövelsjön med isborr och pimpelspö blev som balsam för själen, och det återuppväckte en slumrande drift!

Dag 1 – Avfärd, ankomst och Röding på isen

04.42! Det var klockan när alarmet ringde igår morse inför avfärd på resan mot Grövelsjön. Det mesta packades ihop sent i natt, och klockan hann slå över en timme efter midnatt innan jag kom till sängs. Sömn blev det inte mycket av ändå då en orolig dotter höll mig vaken länge. Sömndrucken klev jag upp när klockan ringde och kokade vad som kom att bli helgens sista koppar kaffe! Jag packade bilen och åkte till kompisen Tony där vi skulle samla oss i en bil och ge oss av mot fjällen. Det var dags nu! Mer än 30 års förbannelse skulle kanske brytas!

(ni som läst inlägget ”Dags att pimpla röding i fjällen” vet vad jag menar med förbannelse)

En sista kopp kaffe innan avfärd mot fjällen
Denna termos med kaffe kom att bli det enda kaffet vi hade med oss på resan då jag glömde kokkaffet hemma.

Sjön vi är på ligger ungefär 45 minuters färd med skoter ifrån Grövelsjön, och en bit in i Norge. Röding och Öring är det som simmar i sjön och det har kommit upp några skapliga idag under första dagens fiske, för fisket gick rätt bra när vi kom fram till sjön på förmiddagen. Kompisarna hade väldigt bråttom ut på isen när vi packat av skotrarna, men jag tog det lugnt och eldade igång och ställde i ordning i stugan först. När jag till slut kom ut på isen så låg det några matfiskar runt mina kompisar. De hade alla fått fisk. Själv hade jag inte ett napp under första dagen…God natt…

Dag 2 – Äntligen får jag fisk

De två morgonpiggaste nitarna Jimpa och Totto gick vid sextiden i morse i västlig riktning rätt över sjön och provade. Jag och Tony låg kvar och drog oss lite längre i bingen, men efter ett tag så gick Tony också ut på isen. Jag vet inte vad klockan var när jag gick ut, men grabbarna hade hunnit få några skapliga rödingar när jag anslöt. På isen låg också ett gäng rödingar i perfekt storlek att spara för att stekas till kvällsmiddag, och även några i klassen halvkilot. Tony drog en fin röding precis när jag hade borrat klart mitt hål, men sen dog huggen ut förutom nån enstaka röding av modell pekfinger som nafsade på maggoten.

Gänget pimplar Röding i Norska fjällen
Här är gänget! Från vänster Jimpa, Tony och Totto. Sen har ni mig längst fram i bild illustrerad av en termos. Den här dagen gick vi över på västra sidan av sjön och det högg rätt bra där ett tag.

Småtrött ligger jag nu i överslafen och tar en middagslur och skriver lite efter ett fiskepass på morgon och förmiddag. En brutalt god lunch bestående av två dagar gammal chili con carne har precis avnjutits, och jag kan säga att vi har haft det riktigt gott hittills.
Ingen större har kommit upp än men nån som tippas väga runt kilot har följt med upp i hålet och visat sig, men sedan släppt precis i hålet.

Det var först idag under andra dagens förmiddag som jag fick min första fisk upp på isen. Ja det var till och med mitt första hugg på resan! Det högg till i nedsläppet efter att jag hade kollat maggoten. Precis innan botten så såg jag att linan slakade till och gjorde instinktivt mothugg. Det blev först stumt i linan men sen kom den igång i en skaplig fight. Jag fick lirka lite med den innan jag lyckades få den till hålet, men till slut kom det upp en väldigt vacker och djupt guldfärgad Öring på ungefär halvkilot. Äntligen fisk på isen!

Även fin Öring går att lura när man pimplar
Sjön innehåller fin fisk och det finns både Röding och Öring. Det här var den första fisken jag fick under turen, och det tog ända till andra dagen innan jag lyckade få upp nåt. Tur att den var skaplig då!

När nu eftermiddagen också kan räknas av på dag två har det hittills gått lite sämre, men jäklar vilken dag vi har haft! Soligt på morgonen och måttligt med vind och runt fem minusgrader. Mitt på dan drog molnen in men då låg jag ju ändå och sov middag. På eftermiddagen kom den blå himlen fram igen, och vi satt och njöt i solen utanför stugan med varsin öl eller två. Riktigt gött var det!

Vi tar en paus i en snödriva för att njuta av solen
Det gäller att passa på att njuta sådana här stunder i fjällen! Blå himmel och sol avnjuts gärna i en snödriva.

Den sedvanliga "footien" från semestern
En lördag mitt på dagen i fjällen och en bild med en ”footie” blir till! Det brukar nog oftast vara sand och turkost vatten i bakgrunden, men det här går inte av för hackor det heller.

Stekt Röding med hemlagat mos, hårdbröd och en kalla öl
Kvällsmiddagen på lördag kväll bestod av egenfångad och dagsfärsk Röding, hemlagat mos, hårdbröd och en kall öl. Fasiken vad gott det var!

Det blir tidig i säng ikväll efter en otroligt god middag bestående av färsk knaperstekt röding med hemlagat mos till. Jösses vad gott det var! I vanlig ordning har det blivit en del snack om fisket imorgon och vad det ska hugga på. Jimpa som byter grejer en gång i minuten ute på isen satt och knöt lite nya tafsar i pannlampans sken, och vi andra passade på att retas lite. Ja iallafall jag och Tony, för Totto knöt tafsar han med. Vi få väl se om vi får äta upp allt retande imorgon!

Jag har ännu inte fått upp någon Röding av bättre modell på isen, så imorgon under sista dagen så gäller det! God natt…

Totto tacklar nya pimpelspön i skenet av pannlampan
Totto kände att han var tvungen att byta lite på sina pimpelspön inför sista dagen, så i skenet av pannlampan knyts hemligheter på (Mysen).

Jim Åkerlind ordnar sina pimpelspön
När Totto höll på med sina pimpelspön så kände Jimpa sig tvungen att sätta igång han också. Han byter och knyter om mer än någon jag träffat förr men det har också sin nytta, för han fick mycket fisk under helgen.

Dag 3 – sista dagen

Vi gick och la oss efter kvällsmiddag och några öl och stänkare. Klocka var runt halv nio när huvudet träffade kudden, och ganska så direkt så började Tony att dra timmerstockar. Vi andra låg vakna och pratade en stund, och jag låg vaken ytterligare en stund och antecknade lite i mobilen innan jag också slocknade. Jag vaknar mitt natten och är pigg! Totto är också vaken och går ut en sväng för att ta luft. Vi skojar lite om att gå ut på isen och fiska nu, men vi somnar om istället.

Klockan sex slår jag upp ögonen nästa gång, och nu är det dags att komma upp och äta frukost för att hinna med några timmars fiske innan Nils och Inger kommer och hämtar oss klockan ett. Frukosten åker ner snabbt och snart är vi alla samlade på isen. Totto och Jimpa var naturligtvis snabbast ut igen, sen Tony och jag var som vanligt sist. I god ordning så hade grabbarna redan fisk på isen när jag kom ut. Fina Rödingar låg på isen, och nu var det sista chansen och upp till bevis om jag också skulle få någon Röding under den här resan.

Man pimplar Röding rätt utanför stugan man hyr vid Rönsjöen
Stugan vi hyrde var underbart spartansk utan el och vatten. Den ligger fantastiskt vackert och 100 meter utanför dörren så går det att få fin Röding och Öring, vilket vi också fick.

Grabbarna satt på stället rakt utanför stugan där vi mestadels hållit oss under helgen, och även jag gjorde några ryck i ett hål där när jag först kom ut. Jag tröttnade efter en stunds ryckande utan känning och gick hundra meter bort längs sjön till ett ställe vi ännu inte provat på.

Jag hade igår kväll bestämt att jag idag, under sista dagen, skulle köra mycket med balansare för att försöka jaga upp något större på isen. Jag borrade två hål på det nya stället. Ett för att hänga ner ett blänke i och ett för att köra med balansare i. Efter en ganska kort stund så stumnar det till i linan med blänket, och jag gör mothugg. Det känns direkt att det är något större på kroken! Försiktigt tar jag decimeter på decimeter på linan, och till slut kan jag lirka in en fin Röding i hålet och upp på isen. Jag kastar Röding, lina och spö åt sidan, för nu ska balansaren snabbt ner i nästa hål!

Snabbt sjunker balansaren de fem meterna ner till botten, och jag vevar in några varv på linan. Jag hinner inte göra mer än tre fyra ryck innan det säger tjong i linan! Jag gör mothugg, men det är tvärstopp! Jag hinner känna tyngden och några tunga knyck innan jag försöker ta in lina. En famn hinner jag få in innan dansen är slut, och den förmodat ganska stora fisken simmar vidare.

Jag brister först ut i ett vrål av svordomar i min besvikelse, men lugnar mig ganska snabbt när jag ser den knallröda buken på den skapliga Röding jag alldeles nyss fick upp på isen.

En vacker fjällröding i snön
Det blev ett gäng Rödingar i matstorlek under helgen, och till och med jag lyckades få en skaplig till slut. Vackrare fisk än en Röding är nog svår att hitta, faktiskt, och god är den också.

Det blev ett gäng Rödingar och Öringar i matstorlek under helgen, och till och med jag lyckades ju med konststycket få en skaplig Röding till slut.

Vackrare fisk än en Röding är nog faktiskt svår att hitta och god är den också. Att sen få fiska och vistas i en så här storslagen miljö i goda vänners sällskap gör inte saken sämre heller, och jag har bara bra minnen av den här resan.

Samlar jag ihop mina minnen från denna resa med alla de bra minnen jag har från tiden på Grövelsjön med mormor och morfar, ja då kan jag bara säga så här: I´ll be back! Förbannelsen är bruten…!

Tack så hemskt mycket Jimpa, Tony och Totto! Tack för att ni aldrig har slutat att tjata på mig att följa med på pimpelfiske i fjällen! För tack vare det så har ni fått mig att åter kliva i morfars allt för stora Nokianstövlar i storlek 43!

Fiska På!

A S F / M Bozell

Is, snö, småabborrar och 20 minusgrader, eller sol, shorts, feta gäddor och 20 plusgrader….Det spelar ingen roll egentligen, för allt fiske är kul om man älskar att fiska!